Co dělat, když internet nejede, jak má?


I sebelepší internet může mít slabou chvilku. Nebo může zlobit technika u vás doma či samotný počítač. Jak poznat, kde hledat problém? Jak ho správně nahlásit? Na co nezapomenout, když hlásím poruchu? Poradíme vám!

V první řadě je potřeba si ujasnit typ, problému, který nás postihl. Nejčastěji to mohou být tyto tři, vzácně se můžete setkat i se čtvrtým problémem:

1) Zdá se, že rychlost je nižší, než by měla být
2) Internet funguje přerušovaně
3) Internet nefunguje vůbec
4) Stahování a načítaní stránek běží rychle, ale dlouho čekám na reakci

V prvním díle naší série se podíváme na zoubek prvního problému:

1) Zdá se, že rychlost je nižší, než by měla být

Krok A:
laptopNejprve se zamysleme, na jakém zařízení pracujeme a jak je připojeno. Pokud máme velmi starý počítač, levný telefon či levný tablet, pomalé načítání může být zaviněno nízkým výkonem zařízení. Dnešní webové stránky jsou na rozdíl od těch, kdy byl internet ještě v plenkách, velmi objemné a obsahují často složité programové kódy. Ty bývají neefektivně napsané v jazyce java, který je náročný na zpracování, což v kombinaci s pomalým procesorem či nedostatkem paměti dokáže prohlížeči pěkně zavařit. Pro testování kvality připojení zvolte výkonný počítač nebo laptop.

Krok B:
toaster
Ujistěte se, že žádné jiné zařízení ve vaší domácí či firemní síti v tuto chvíli internet nepoužívá a že jste připojeni kabelem. Pokud máte domácí wifi router, připojte se do něj kabelem. Pokud nemáte, připojte se přímo na kabel (v takové případě ovšem může být potřeba správně nastavit IP adresy). Všechna ostatní zařízení připojená k internetu, ať už kabelem nebo po wi-fi, pokud možno na chvíli vypněte. Nejen počítače, ale i herní konzole, různé „videokrabičky“, těžítka kryptoměn, chytrou ledničku, vysavač, misku pro kočku se samo-objednáváním granulí i váš oblíbený toustovač s umělou inteligencí.

Proč?

Veškeré měření rychlostí funguje na principu, kdy počítač zkusí přenášet nějaká data a pak spočítá, kolik jich přenesl za dobu měření – zpravidla několika sekund až desítek sekund. Pokud přípojku zároveň využívají jiná zařízení, mohou si kapacitu „ukrást“ pro sebe a vám nezbyde skoro nic. Toto velmi závisí na typu komunikace, která na těch ostatních zařízení běží. I pokud si myslíte, že žádné jiné zařízení vaši linku nevyužívá, můžete se nepříjemně mýlit. Třeba právě váš toustovač nebo kamerový systém mohl být napaden virem, který z něj útočí na sídlo CIA, těží kryptoměny nebo si pochutnává na vašich citlivých datech. A to tom byste asi měli vědět.

router
Dalším problémem může být samotná wifi. Veškeré domácí wifi pracují ve volných pásmech, která mají jen málo kanálů a snadno se vzájemně ruší, signál obtížně prostupuje některými typy zdí (kov a železobeton jsou pro wifi jasná stopka). Navíc rychlosti wifi uváděné na krabičce jsou teoretické a zahrnují i data „protokolu“, neberou v potaz rušení atd. Reálně dosažitelné rychlosti na wifi jsou cca polovina výrobcem uváděné rychlosti a to jen v ideálních podmínkách. No a nakonec o zpracování signálu se stará procesor, který v levných routerech bývá velmi nevýkonný. Takže brzdou mezi vašim výkonným počítačem a superrychlým internetem od Sprintelu může být právě router.

Krok C:
speedtest
Nastal čas měřit. Nástrojů na měření rychlosti připojení je na internetu spousta, bohužel ve velmi pochybné kvalitě. Některé měřiče např. samy nemají dostatečnou konektivitu nebo výkon, aby zvládly provézt měření rychlých přípojek v době, kdy měření provádí velký počet uživatelů současně. Pro měření proto důrazně doporučujeme využít server https://speedtest.net, který pracuje s větším množstvím měřících serverů a provádí celkově sofistikovanější měření. Pokud vám tento měřák ukazuje jako cílový server server některé z konkurenčních firem, je to pořádku. Měřící systém se snaží protáhnout data internetem a vybrat v danou chvíli vhodný server pro měření.

Pokud máte bezdrátové připojení, nebo jste připojení přes router (i kabelem), vyzkoušejte odpojit jak router tak přijímací zařízení cca na 20 sekund od elektrické energie. Po zapojení zpět a nastartovaní, které může trvat i několik minut, měření opakujte. Pokud bude opakovaně docházet k výraznému rozdílu v naměřené rychlosti mezi stavem před odpojením a po, uveďte tuto skutečnost do hlášení poruchy. Nikdy nemačkejte tlačítko RESET! S nejvyšší pravděpodobnosti tím vymažete nastavení zařízení a bude nutný výjezd technika!

Krok D:
calendar
Celý postup měření doporučujeme několikrát zopakovat v různou denní dobu a s odstupem několika dnů a výsledky s datem a časem si zapsat. Tato informace nám velmi pomůže diagnostikovat, co může problém způsobovat a usnadní a urychlí jeho řešení.

Hlášení poruchy

Tento typ poruchy doporučujeme hlásit emailem, kde můžete popsat váš postup měření, naměřené výsledky a časy měření. Pokud jste našim zákazníkem, poruchu hlaste na adresu admin@sprintel.cz a nezapomeňte uvézt adresu připojení a také buď číslo zákazníka (uvedené na smlouvě), nebo alespoň jméno, na které je služba sjednána. Nikdy problém nehlaste přes Facebook či jiné sociální sítě.

U některých typů přípojek, zejména těch rychlejších, bývá nereálné provézt měření z naší strany, proto se musíme při diagnostice spoléhat na informace, které jste nám v hlášení poruchy poskytli vy. Dejte si proto na prověření před nahlášením záležet, ať předejte zbytečnému výjezdu technika.

Řešení

Typicky se mohou nabízet tyto čtyři druhy řešení:

A) Problém není na naší straně

V takovém případě vás technik může telefonicky nasměrovat, kde problém hledat, nabídnout placený výjezd servisního technika či vám doporučit např. firmu nabízející servis výpočetní techniky.

B) Problém opravíme na naší síti

Pokud je problém na naší straně, může být řešitelný přímo zásahem u nás na síti. V takovém případě vás technik vyrozumí, kdy dojde k nápravě. Buďte trpěliví – některé zásahy nejsou proveditelné do druhého dne a protože se snažíme, aby naše služba byla maximálně spolehlivá, musíme větší zásahy dobře plánovat a v předstihu vyrozumět ostatní zákazníky, kterých se práce na síti dotkne. I díky tomuto citlivému přístupu je síť Sprintel tak spolehlivá.

C) Problém opravíme u vás na přípojce

Problém může být způsoben poruchou nebo stářím technologie vaší přípojky. V případě poruchy vás bude kontaktovat technik s datem zásahu, v případě již nedostačující technologie se ozve náš specialista a nabídne varianty postupu.

D) Nabídneme lepší technologii

V určitých případech, zejména u starších bezdrátových přípojek, může na vaší adrese být již k dispozici modernější a výrazně rychlejší a spolehlivější technologie. Pokud existuje taková možnost, náš specialista vám ji nabídne. I starší a pomalou technologii lze opravit, ale pokud je k dispozici lepší možnost, nabízíme vám ji především proto, abyste byli nadále spokojeným zákazníkem. Opravdu nedává smysl kvůli úspoře desetikorun měsíčně setrvávat na technologii, která již neplní dnešní očekávání, a už vůbec nedává smysl odmítat přepojení na optiku Sprintel nebo její zavedení, pokud patříte mezi ty šťastlivce, ke kterým jsme už naši optiku přivedli. Optika Sprintel je to nejlepší řešení, které vám zajistí klid a spokojenost s připojením na desítky let. Někdy ale umíme kouzla i tam, kde naše optika ještě není.

V příštím díle se podíváme na to, jak postupovat, pokud připojení jede rychle, ale vypadává.